Skiltning er kommunikation med omverdenen og skal forene synlighed og funktionalitet – det kræver et grundigt forarbejde. En skiltning skal være veldesignet for at sikre en positiv opfattelse hos modtageren og skabe tryghed. Ikke mindst skal skiltningens design passe til virksomhedens strategi, bygningens arkitektur og det omkringliggende miljø. Derfor bruger vi ofte begrebet sammenhæng, og med sammenhæng mener vi en tydelig forbindelse mellem virksomhedens strategi, den visuelle identitet og skilteløsningen. Skiltningen er, uanset om det er visuel identitet som facadeskilte, vejvisende skilte eller formidling, en del af den identiteten.
Ideskiltes mange års erfaring og tætte samarbejde med arkitekter, designere og kunder sikrer, at løsningerne er funktionelle og holdbare.
De gode løsninger begynder med et individuelt tilpasset analysearbejde. Vi afklarer de eksisterende forhold med udgangspunkt i jeres ønsker, jeres virksomhed og jeres strategi.
Her til kommer andre behov som for eksempel funktioner og effekter. Det kan være, at den statiske skiltning skal understøttes af elektronisk skiltning eller omvendt.
Samtidig tager vi højde for levetiden og dermed behovet for opdateringer. Analysen tilpasser vi den enkelte opgave, hvilket i praksis betyder, at analysearbejdet ved større opgaver oftest opdeles i faser. Mellem faserne designes og udvikles ideerne løbende. Andre opgaver kan igen kræve langt mindre eller næsten ingen analyse.
Uanset omfang er skilteanalysen et stykke værktøj, der ikke kan ses i sig selv, men udmønter sig i kvaliteten i udførelsen – med andre ord, så har vi gjort vores arbejde godt, hvis skiltningen virker. I nogle tilfælde udarbejder vi en rapport til kunden, hvor vi skitserer analyseresultaterne ved at videregive de betragtninger, vi har gjort os, begrunde vores til- og fravalg samt et kort over virksomhedens flow, som samtidig er med til at udpege centrale placeringer for informationer.
Skiltning består helt konkret af grafiske elementer og symboler, tekst, farver og materialer. Hos Idéskilte har vi stor erfaring med at sammensætte disse elementer til bemærkelsesværdige og funktionelle skiltekoncepter. I samarbejde med kunden og andre rådgivere som arkitekter, designere og reklamebureauer udvikler vi skiltemanualer, skiltefamilier, visualiseringer og prøveskilte.
Design og udvikling af skiltekoncepter og manualer er helt afgørende for implementeringen af en ny skiltning og den fremtidige vedligeholdelse. Med et gennemarbejdet skiltekoncept sikres på den ene side, at der ikke opstår forvirring og misforståelser, når der senere skal bestilles nye skilte. På den anden side sikres en ensartet og opdateret skiltning i fremtiden.
Gennem årene har vi ofte arbejdet tæt sammen med arkitekter og udviklet fælles skiltekoncepter. Et skiltekoncept indeholder overordnede anbefalinger til farver, skrifttyper, placering af tekster, eventuelt opsætning af logo på de udvalgte skiltetyper, oversigtsplaner og henvisningsskilte.
Er der tale om at skulle guide folk rundt i og omkring en bygning, kan det ofte være en kompleks opgave. Vi har specialister, som i snart 30 år har lavet effektive løsninger og designs, som er med til at sikre en god orientering og skabe tryghed. En god wayfinding sikrer et godt flow af mennesker og en effektiv skiltning mange år frem.
Én af Idéskiltes kernekompetencer er rådgivning omkring sådanne wayfindingprojekter.
At guide folk fra A til B i en bygning lyder umiddelbart som en simpel opgave – men er oftest meget kompliceret. Det kræver viden og erfaring at opnå det mest rationelle og effektive flow af mennesker på større områder og i komplekse bygninger.
Vi bruger vores viden om den menneskelige adfærd til at skabe god wayfinding, den ønskede adfærd samt fjerne eller forbedre uønsket adfærd.
At navigere fra sted til sted er en naturlig del af hverdagen. Hvor er du, og hvor skal du hen? Du bruger din viden og erfaring til at finde vej, det gælder også i et ukendt miljø. Hvordan opfatter du et sted? Hvad ser du? Hvorfor har du set det? Og hvad gjorde du med oplysningerne?
En god wayfinding er meget mere end gode veldesignede skilte som viser vej:
Når det lykkes, er det en god wayfinding, og du finder frem til dit bestemmelsessted. Når det ikke lykkes, opstår der ofte frustration, utryghed og stress, og din sindstilstand og motivation har stor betydning for, hvor godt du orienterer dig, og dermed, hvor nemt det er at finde vej.
Wayfinding er at informere om omgivelserne – ofte på et ukendt sted eller i et ukendt miljø. For at lede folk i den rigtige retning skal informationer vises på strategiske punkter. Komplekse strukturer i byggemiljøet fortolkes og lagres af den menneskelige hukommelse. Afstande, steder og tid kan huskes anderledes, end de er i virkeligheden.
Et godt og effektiv Wayfinding design tager udgangspunkt i brugerne og deres adfærd.
Hvordan kan du orientere dig, navigere rundt og huske et sted? Hvorfor kan du genkende eller forstå et sted bedre end et anden? Når du planlægger din Wayfinding og strukturen i din vejvisning, skal du være opmærksom på, at følgende har betydning for, hvordan vi tolker og afkoder et sted.
Når du navigerer rundt i en bygning eller et område vil retningsvisende statiske skilte guide dig på vej mod din destination.
Når vi arbejder med vores løsninger, tager vi altid udgangspunkt i brugerne, deres motivation for at finde vej, samt deres evner og kompetencer.
Vi designer løsninger til den instektive, den sansende og den tænkende hjerne. Med udgangspunkt i brugerne introverte som ekstroverte.
Introverte har en større blodgennemstrømning i hjernen end ekstroverte og blodet strømmer en lang og kompliceret vej.
Undervejs bliver det system, som nedsætter tempoet aktiveret, ligesom der bliver skruet ned for evnen til at optage mange stimuli.
Blodet strømmer også til den del af hjernen, hvor introvertes indre monolog aktiveres, samt til de områder, som analyserer, løser problemer og planlægger.
Blodet skal en tur forbi stedet, hvor alle erindringer og oplevelser er placeret og hvorfra de hentes og bruges i en ny sammenhæng. Den introverte trækker med andre ord på langtidshukommelsen frem for korttidshukommelsen.
Til sidst tager blodet forbi følelsescentret, hvor der som introvert knyttes følelser til tanker.
Hos ekstroverte strømmer blodet af en langt mere hurtig og mindre kompliceret vej, som primært aktiverer dopamin.
Undervejs bliver det system, som sætter tempoet op aktiveret, ligesom der også bliver skruet op for evnen til at optage mange stimuli.
Herefter bevæger det sig allerede til følelsescentret.
Blodgennemstrømningens noget kortere vej i en ekstrovert hjerne betyder, at de trækker på korttiddshukommelsen og er hurtige til at bearbejde nye input og indtryk. Den ekstroverte er meget opmærksom på de ydre omgivelser og de sanseindtryk de modtager.
Forskellen i blodgennemstrømningen hos den introverte og ekstroverte betyder, at der er forskel på, hvordan vi bedst kommunikerer til dem.